piątek, 23 stycznia 2015

75# Wróć, jeśli pamiętasz - Gayle Forman

"Mówią, że nic nie dzieje się bez przyczyny, ale nie jestem pewien czy to kupuję".



Tytuł: Wróć, jeśli pamiętasz
Autor: Gayle Forman (pochodzenie: Stany Zjednoczone)
Seria: Jeśli zostanę, tom 2
Wydawnictwo: Nasza księgarnia
Data wydania:  styczeń 2015
ISBN: 9788310128454
Liczba stron: 288
Forma: moja własna biblioteczka
Moja ocena - 7/10



WSTĘPNIE...

     Pierwszą część "Zostań, jeśli kochasz" mam już za sobą, jak również film na podstawie powieści. Spodobał mi się ten dramat młodzieżowy, dlatego postanowiłam przeczytać kontynuację, bo zakończenie pierwszego tomu było interesujące i otwarte. 



TROCHĘ O FABULE I MOICH PRZEMYŚLENIACH...

           Mijają trzy lata, a drogi bohaterów się rozeszły. Oboje robią karierę w swoich profesjach - Adam jako 
rockman, a Mia jako wilonczelistka. I tym razem narracja jest pierwszoosobowa, jednak narratorem jest Adam, a nie Mia, jak to było w pierwszej części. Stopniowo chłopak odkrywa przed nami, dlaczego ich związek nie przetrwał. Przypadek (a może los) sprawia, że znowu się spotykają w Nowym Jorku, a każde z nich w następny dzień wyjeżdża na drugi koniec świata. Mają więc tylko kilka godzin, aby porozmawiać ze sobą i wyjaśnić to, co się zdarzyło przed kilkoma laty.

          Wykorzystanie Adama, jako narratora bardzo ożywiło te książkę. W poprzednim tomie to Mia była główną bohaterką, jej uczucia i myśli, a Adam był tylko dopełnieniem całej historii. Natomiast teraz możemy w końcu dowiedzieć się, jak ten chłopak bardzo kochał Mię. Jego żal można wyczytać na każdej stronie, jest bardzo widoczny. Co Mia by nie powiedziała, Adam zawsze doda w myślach coś związanego z ich przeszłością. Nadal nie może pogodzić się z rozstaniem, natomiast wydaje się, że Mia bardzo dobrze sobie z tym radzi, mimo że to przecież jej wydawało się, że wygrała los na loterii - że taki chłopak zwrócił na nią uwagę. Oboje przez ten czas bardzo się zmienili. Adama przytłacza jego kariera, a głównie fani, którzy na każdym kroku nie dają mu chwili oddechu. Natomiast Mia stała się bardzo samodzielna i według mnie nieco samolubna. Przez większą część książki para rozmawia o zwykłych sprawach. Czasami wspominają dawne czasy, ale głównie krążą wokół tematu zerwania. W końcu Adam wybucha i dowiaduje się, dlaczego Mia go rzuciła...

          Według mnie, nie jest to zwykła powieść dla młodzieży. Jest to dobrze napisany dramat, w którym jest pełno różnych emocji: żal, zawstydzenie, odrzucenie, niepewność. Mimo tego, że zakochani poznali się gdy byli nastolatkami, to ich miłość była wielka. Jednak wypadek i jego następstwa spowodowały, że mieli różne odczucia i różne oczekiwania, co do dalszego życia. W pewien sposób rozumiem główną bohaterkę, ale to nie zmienia faktu, że postąpiła okrutnie. W tym wypadku jestem zdecydowanie po stronie Adama. Książka początkowo nie wzbudza wielkich emocji, jednak gdy w końcu sekrety wypływają, czyta się ją z wielkim zainteresowaniem i nie można odłożyć książki na bok.

        
PODSUMOWUJĄC...

          Mimo wszystko ta część jest nieco gorsza od poprzedniego tomu. Jednak mam nadzieję, że powstanie ekranizacja 
tej powieści, bo bardzo chętnie bym znowu obejrzała aktorów w rolach zakochanych albo raczej zagubionych już przecież młodych ludzi, nie nastolatków. I czekam na inne książki Gayle Forman, może kiedyś zostaną wydane w Polsce. 

Seria Jeśli zostanę
Zostań, jeśli kochasz                Wróć, jeśli pamiętasz

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu




Recenzja bierze udział w wyzwaniach czytelniczych:
1. W 200 książek dookoła świata
2. Książkowe wyzwanie 2015 (Została wydana w 2015 r)
3. Książkowe podróże

39 komentarzy:

  1. Ty już po lekturze drugiej części, a ja na ten rok zaplanowałam dopiero pierwszą...

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam planach obydwie części, tylko czasu brak.

    OdpowiedzUsuń
  3. pierwsza część czeka na półce, ale ciągle coś wypada przed nią.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze pierwszej części nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie jestem w trakcie czytania tej części :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Trochę mnie zasmuciłaś, ze ta część jest gorsza, ale i tak mam na nią wielka ochotę:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pierwszą część bardzo lubię, więc na pewno niedługo sięgnę po "Wróć jeśli pamiętasz" :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam w planach pierwszą i drugą cześć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie muszę przeczytać część pierwszą :)

    OdpowiedzUsuń
  10. O tej części jeszcze nie myślę, bo nie poznałam jeszcze "Zostań, jeśli kochasz" ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pierwszy tom średnio mnie się podobał, dlatego zasmuciłaś mnie informacją, że ta część jest nieco gorsza od poprzedniego tomu. Mimo to i tak chce ją poznać, bo jestem ciekawa dalszych losów Adama i Mii.

    OdpowiedzUsuń
  12. No widzisz, a mi jednak ten tom podobał się trochę bardziej. ;) Tak czy inaczej, z chęcią sięgnę po inne powieści tej autorki, a słyszałam, że NK ma wydać także jej inne pozycje, co mnie cieszy. :) A wszystko to dzięki filmowi i rozgłosowi, jaki on zapewnił...

    OdpowiedzUsuń
  13. Z chęcią przeczytam :) na okładce nie jest czasem aby ta aktorka z filmu "To tylko sex"? :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Obecnie mam w planach pierwszą część. O drugiej jeszcze nie myślę, ale jak pierwsza wypadnie dobrze to i druga znajdzie się w moich łapkach :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. A ja byłam wprost zachwycona i ta część podobała mi się nawet bardziej niż poprzednia ;-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam nadzieję, że już wkrótce uda mi się sięgnąć po pierwszą część.. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Głośno jest o tej serii, a ja jeszcze nie czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie znam jeszcze serii, ale nie jestem pewna, czy jest dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Przeczytałam. Podobała mi się, ale nadal nie potrafię stwierdzić, która część lepsza ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Szkoda, że druga część wypadło trochę słabiej. Mimo wszystko mam na tę książkę ochotę, bo niedawno przeczytałam pierwszy tom i spodobał mi się.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie jestem jeszcze zbytnio przekonana do tej książki, bo muszę sięgnąć po pierwszy tom.

    OdpowiedzUsuń
  23. Trudno mi się wypowiedzieć, bo nie czytałam 1. części a jedynie oglądałam film... Książek nie kupuję póki co więc w najblizszym czasie pewnie po nią nie sięgnę:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie czytałam pierwszej części, ale widziałam film. Co dziwne mam ochotę przeczytać drugą część, a pierwszej ani trochę.

    OdpowiedzUsuń
  25. Muszę przeczytać, skoro to teraz Adam przejmuję pałeczkę narracji. ;) Pierwszy tom był pełen emocji i niezwykle mi się spodobał, oby to smao miało miejsce z drugim. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  26. Przede mną ciągle tom pierwszy (mam już na półce!), ale pewnie i po drugi sięgnę, bo lubię kończyć serie. :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Jeszcze nie przeczytałam pierwszej części, jakoś nie mogę się do niej zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Skoro to seria to chyba należałoby zachować jakąś chronologię?

    OdpowiedzUsuń
  29. To nie do końca dla mnie, ale chciałabym przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie czytałam jeszcze pierwszej części, ale mam nadzieję to zrobić. ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Pierwsza część bardzo mi się podobała . Liczę ,że w najbliższym czasie przeczytam jej kontynuację . Chociaż kupować raczej nie będę ;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Pierwsza część może nie genialna, ale ma to coś. Mam nadzieję, że druga zagości u mnie w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  33. A ja dalej nie przeczytałam pierwszej części... Mimo, że podobno nie trzeba na nią więcej niż kilka godzin, bo szybko się ją czyta... Może kiedyś się za nią wezmę.
    http://kulturaczytania.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  34. Mam ogromną ochotę na tę historię - jestem ciekawa, jak wyglądają dalsze losy moich ulubionych bohaterów :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Ach, ogromnie więc się cieszę, że mam drugi tom na półce i prawdopodobnie wezmę się za niego w przyszłym tygodniu. :) Czuję, że na mnie może zrobić nawet większe wrażenie niż na tobie, także... Myślę, że będę zachwycona. :) I też życzyłabym sobie inne książki w autorki w Polsce. ;)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  36. Mam wrażenie, że wszyscy o tym mówią, czy piszą, a w związku z tym jestem bardzo w tyle, bo nie czytałam ani tej, ani poprzedniej części. Tylko nie jestem pewna, czy warto nadrabiać :) Bardzo podoba mi się wygląd Twojego bloga :)

    OdpowiedzUsuń
  37. ach, ale się wkurzyłam, że 1 część mam w wydaniu oryginalnym, nie filmowym, a tu prosze wyskakują z taką okładką w 2 części. :/

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...