poniedziałek, 30 listopada 2015

158# Endgame. Klucz Niebios - James Frey

"Żyjcie, umierajcie, kradnijcie, kochajcie, nienawidźcie, zdradzajcie, mścijcie się. Co tylko chcecie. Endgame jest zagadką życia, powodem śmierci. Grajcie. Co ma być to będzie.".



Tytuł: Endgame. Klucz Niebios
Autor: James Frey (pochodzenie: Stany Zjednoczone)
Seria: Endgame, tom 2
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Data wydania: październik 2015
Liczba stron: 512
Forma: papierowa (moja biblioteczka)
Moja ocena - 8+/10



WSTĘPNIE...

       Pierwszy tom serii "Endgame" całkowicie mnie zaskoczył. Koncepcja stworzona przez Jamesa Freya oraz Nilsa Johnsona-Sheltona to nie tylko powieść, ale również gra w świecie realnym o wielkie pieniądze, do której może przystąpić każdy. Pierwsza część to dopiero początek zmagań 12 Graczy wywodzących się z pradawnych ludów. "Endgame. Wezwanie" zakończyło się na zdobyciu pierwszego klucza - Klucza Ziemi przez jedną z uczestniczek. Drugi tom, jak wskazuje tytuł dotyczył będzie poszukiwań drugiego - Klucza Niebios. Komu tym razem uda przybliżyć się do zwycięstwa? Przy życiu zostało ośmioro Graczy. Ale czy na pewno? 

TROCHĘ O FABULE I MOICH PRZEMYŚLENIACH...

     Poprzednio zachwycałam się cudowną okładką "Wezwania", która przypominała mieniące się złoto. Tym razem kolor okładki jest krwisto-czerwony... czyli taki, jak fabuła - bardzo krwista. Rywalizacja zdecydowanie się zaostrza. Zasady gry całkowicie ulegają zmianie. Wcześniej o Endgame wiedziało niewiele osób, tylko garstka wtajemniczonych. Była to rywalizacja pomiędzy przedstawicielami starożytnych ludów. Natomiast teraz o Grze dowiadują się różne organizacje: od CIA począwszy, na MI6 skończywszy i... cała ludzkość. Jeden Klucz został odnaleziony, wiec reszta Graczy czuje się zagrożona i jeszcze bardziej zdeterminowana, aby znaleźć kolejny. Choć nie wszyscy. Mamy tutaj gamę przeróżnych postaci - od tych bezwzględnych, którzy przed oczami widzą jedynie zwycięstwo po trupach, do tych "delikatniejszych", dla których Endgame zło, a nie cel życia. Przez myśl im przechodzi, że być może istnieje inna opcja, niż wcześniej zakładane dwie: umrzeć lub wygrać. Być może da się przerwać Grę i uratować większość populacji, a nie tylko potomków jednego ludu. 

          W tej części już trochę lepiej poznajemy bohaterów i bardziej zarysowują się ich prawdziwe charaktery. Cieszę się, że więcej fabuły dostał Hilal, bo według mnie jego wątek jest najciekawszy. Aksumowie są naprawdę bardzo starym ludem i związane są z nimi starożytne mity, miejsca i artefakty np. wcześniej wspomniana przeze mnie Arka Przymierza. Drugim z kolei najciekawszym wątkiem jest Aisling, czyli jej współpraca z organizacją rządową i chęć zatrzymania Gry. Niestety wątek Olmeka i Cahokianki trochę stracił na świeżości z "Wezwania" i o nich już tak ciekawie nie było. Ato głównie przez śmierć jednej osoby, która była mocno powiązana z tymi dwoma Graczami. Na prowadzenie zaś wyszła inna osoba, której pomysły dotyczące kryjówek, bomb, czy sposobów ucieczek są niezmiernie oryginalne i nieograniczone. Natomiast największym zaskoczeniem jest tytułowy Klucz Niebios. Jak to powiedziała Aisling "Stwórcy bardzo cwanie to wymyślili". I to jest prawda. 

          Książka jest wielogatunkowa: na pewno jest w niej dużo sci-fi (np. liczby pojawiające się znikąd), trochę fantastyki, sporo realistycznego thrillera, czy powieści akcji (FBI depczące bohaterom po piętach, wszystkie sceny walk, wybuchy), ale również pewne elementy religijne i mityczne (Bogowie, czyli Stwórcy, Arka Przymierza, starożytne artefakty i lokacje). Początkowo koncepcja przypominała nieco "Igrzyska śmierci", ale właściwie tylko koncepcja. Jest to całkowicie inna historia, z innymi zaletami, wątkami i z inną konstrukcją. 

PODSUMOWUJĄC...

          Wiedziałam, spodziewałam się, byłam przygotowana na szok czytając te książkę, bo pamiętam w jaką konsternacje wprawił mnie pierwszy tom. Ale "Klucz Niebios"? To jest całkowita masakra. Po finałowym rozdziale ciężko jest dojść do siebie, bo emocje spowodowane pogonią za Kluczem Niebios są niewyobrażalne. Czułam się, jakbym oglądała naprawdę porywający film akcji. Więc kumulacja emocji przy lekturze ostatnich stron sięgnęła zenitu. I nie mam pojęcia, jak dotrwać do premiery finałowego tomu o 12 Graczach Endgame, najchętniej już bym poznała zakończenie zmagań bohaterów!

Za możliwość przeczytania powieści dziękuję wydawnictwu

20 komentarzy:

  1. Mi ta część podobała się bardziej niż pierwszy tom, tak wiele się działo, a to zakończenie, o którym piszesz po prostu mega! ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę muszę muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mimo wszystko jakoś nie mam ochoty. Ale może, kiedyś?

    OdpowiedzUsuń
  4. Przegapiłam w ogóle premierę tej części i sobie tego wybaczyć nie mogę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. "Klucz Niebios" jest po prostu świetny! Nie wiem, jak wytrzymam oczekiwanie na zakończenie. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie miałam okazji przeczytać jeszcze pierwszej części i chyba jeszcze poczekam, dopóki nie wyjdzie ostatni tom, bo wtedy pochłonę całość na raz :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Na mnie czeka już pierwsza część, mam nadzieje, że uda mi się przeczytać w najbliższym czasie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znam tej serii i na razie nie dam rady po nią sięgnąć, gdyż obecnie mam inne plany czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie miałam okazji jak na razie przeczytać,ale może niedługo..
    Może obserwacja za obserwację?Zapraszam do mnie.:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem na początku tej książki i jeszcze się nie wciągnęłam. Może to przez natłok innych obowiązków. Mam nadzieję, że się nie zawiodę na końcu i powielę twój zachwyt;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Kurcze, w sumie chętnie rzuciłabym okiem na ten tytuł, ale chwilowo jestem zawalona innymi książkami do przeczytania :/

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czytałam żadnej z tych części, ale widzę, że koniecznie muszę nadrobić! :))

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja musiałabym wreszcie się wziąć za drugi tom, ogromnie mnie intryguje i jestem ciekawa, czy i mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Musze w końcu dorwać pierwszy tom! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie miałam okazji przeczytać ani pierwszej części ani tej ale chce kiedy to nadrobić. Słyszałam, że druga część lepsza. Jak sama przeczytam obie to zobacze jakie wrażenie na mnie wywołają te ksiażki.

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam pierwszy tom na półce, ale póki co jakoś nie mam ochoty się za niego zabierać. Obecnie mam inne plany czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
  17. Muszę dorwać pierwszy tom :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Och, chciałabym przeczytać Endgame. ^_^

    OdpowiedzUsuń
  19. Mimo wszystko i tak podziękuję tej serii.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...