środa, 17 września 2014

25# Monument 14: Odcięci od świata - Emmy Laybourne



Tytuł: Monument 14: Odcięci od świata
Tytuł oryginału: Monument 14
Autor: Emmy Laybourne (pochodzenie: Stany Zjednoczone)
Seria: Monument 14, tom 1
Wydawnictwo: Rebis
Data wydania:  czerwiec 2014
ISBN: 9788378185741
Liczba stron: 344
Forma: własna biblioteczka
Moja ocena - 6+/10



WSTĘPNIE...

        Kolejna seria fantasy dla nastolatków. Nie jestem pewna jaki to podgatunek (bo chyba nie dystopia...), bo nie bardzo się na tym znam. Notka z tyłu książki zapowiada połączenie "Władcy much" z "Pojutrzem". Film "Pojutrze" oglądałam i mogę stwierdzić, czy są jakieś podobieństwa. Zainteresowałam się tą książka po wielu przeczytanych recenzjach drugiej części: Niebo w ogniu. A wiadomo, że zawsze lepiej jest zacząć od pierwszej powieści z cyklu.

TROCHĘ O FABULE I MOICH PRZEMYŚLENIACH...

         Narratorem powieści jest główny bohater, licealista Dean. Opowiada on o zdarzeniach, o tym, co się 
dzieje, o swoich odczuciach. Pewnego zwykłego dnia autobusy jak zawsze zawożą dzieci do szkoły. Dean jest w autobusie dla licealistów, natomiast jego młodszy brat Alex jest w drugim autobusie z gimnazjalistami i uczniami podstawówki. Nagle zaczyna padać niewyobrażalnie wielki grad, który niszczy nawet maski samochodów. Kilkoro znajomych Deana ze szkoły zostaje uratowanych przez kierowcę drugiego autobusu. Dzieciaki znajdują schronienie w supermarkecie, gdzie oczekują na pomoc. Udaje im się włączyć telewizję i z niecierpliwością czekają na informacje o gradobiciu. Jednak ich katastrofa jest niczym w porównaniu z tym, co się dzieje na świecie... Czy to zapowiedź końca świata?

Według mnie książka jest typowym młodzieżowym fantasy. W supermarkecie znajduje się 14 osób.  Bohaterowie mają od 6 do 16 lat. Wiadomo, jak to jest wśród nastolatków: są agresywni, nieśmiali, niektórzy skryci, inni pomocni, a jeszcze inni mają zdolności przywódcze. Nawiązują przyjaźnie, miłości, stają się wrogami. Każdy próbuje sobie poradzić z tą sytuacją na swój sposób. Ale nie są sami, muszą zajmować się młodszymi dziećmi, dbać o nie. To na pewno nie jest łatwe zadanie. Po kilku dniach przed supermarketem pojawia się dwóch mężczyzn. Po długiej debacie uczniowie postanawiają ich wpuścić. Ale czy była to dobra decyzja? 


PODSUMOWUJĄC...

          Książka jest ok. Nie powiem, że jakaś świetna, ale z przyjemnością się ją czytało. Raczej sięgnę po 
drugą część, ale nie w najbliższym czasie. W drugiej części prawdopodobnie będzie dwóch narratorów, wiec myślę, że może być ciekawiej. 


Seria Monument 14

Odcięci od świata       Niebo w ogniu       Wściekły wiatr

Recenzja bierze udział w wyzwaniach czytelniczych:
1. W 200 książek dookoła świata
2. Czytam fantastykę

1 komentarz:

  1. Czytałam, kupiłam pod wpływem chwili - właściwie to sama nie wiem, co mną kierowało. Chyba zainteresował mnie wątek chowania się w supermarkecie... Niektórzy również porównywali tę pozycję do "Gone", którą miała, okazję czytać, więc to był dodatkowy powód do zakupu tejże książki ("Gone" bardzo mi się podobała) i faktycznie: podobieństwo było duże. Jedna bohaterka miała nawet tak samo na imię! Chodzi mi o Astrid, nawet obydwie miały blond włosy! Czytałaś Gone? "Monument 14" dobrze mi się czytało, ale "Gone" miało o wiele lepszą fabułę, tak sądzę. Z drugą częścią jeszcze nie miałam okazji się zapoznać, ale kiedyś to zrobię. :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...