piątek, 20 stycznia 2017

206# Wotum nieufności - Remigiusz Mróz

"Ludzie nie wiedzą, czego oczekiwać, dopóki ich o tym nie poinformujemy."





Tytuł: Wotum nieufności
Autor: Remigiusz Mróz (pochodzenie: Polska)
Seria: W kręgach władzy, tom 1
Wydawnictwo: Filia
Data wydania: styczeń 2017
Liczba stron: 600
Forma: ebook
Moja ocena - 8+/10




WSTĘPNIE...

         Remigiusz Mróz to jedno z najbardziej znanych nazwisk kojarzących się z polską literaturą. Zasłynął serią "Parabellum", następnie "Trylogią z Komisarzem Forstem" i serią o "Joannie Chyłce". W jego dorobku jest również kilka osobnych powieści, nie związanych z żadną serią. Teraz z hukiem wprowadza nową - "W kręgach władzy" z gatunku political fiction, a nie kryminalną, jak zazwyczaj. 

TROCHĘ O FABULE I MOICH PRZEMYŚLENIACH...

           
Daria Seyda budzi się w motelowym pokoju i niczego nie pamięta. Nie potrafi powiedzieć, jak spędziła ostatnie kilka godzin, a że jest Marszałkiem sejmu, dodatkowo martwi się tym, że mogła brać udział w jakimś skandalu lub manipulacji. Jednak nie może zbyt długi martwić się tym wydarzeniem, gdyż nagle jej świat zmienia się o 180 stopni - po wyjawieniu przez prezydenta prawdy o jego stanie zdrowia, Daria musi przejąć jego obowiązki i pełnić funkcję prezydenta Polski, aż do rozpisania nowych wyborów. Miała to być spokojna prezydentura, bez poważnych zadań, aby tylko doczekać do wyborów, jednak nie jest jej to dane. Już w pierwszych dniach jedzie do Rosji spotkać się z prezydentem...
Patryk Hauer to młoda, wschodząca gwiazda w polityce, która w całym zamieszaniu związanym z rezygnacją prezydenta, widzi swój interes. I nie zamierza odpuścić...

          Nigdy nie czytałam książki z gatunku political fiction i szczerze mówiąc, nigdy bym nie przeczytała, gdyby nie nazwisko Mroza na okładce. Jest to dla mnie skuteczny wabik, dzięki któremu poznałam książkę z nowego dla mnie gatunku. I oczywiście nie żałuję, bo "Wotum nieufności" aż ocieka spiskami i konspiracją, a to akurat w powieściach jest dla mnie pozytywnym elementem. Nie powiem, bo obawiałam się tej powieści. Polityka nie jest moją mocną stroną, a za serial "House of cards" nawet się nie łapię, bo podejrzewam, że bym się zanudziła. Jednak "Wotum nieufności" pochłonęłam w tempie ekspresowym. Jeżeli czytelnik nie posiada wiedzy o tym, co się aktualnie dzieje w Polsce i na świecie, może nie zrozumieć niektórych dialogów bohaterów. Autor w swoją fikcyjną opowieść wplótł mnóstwo prawdziwych wydarzeń z ostatnich lat i wydaje mi się, że są to takie fakty, o których naprawdę każdy Polak powinien słyszeć, więc jeżeli to dla was nowość o czym pisze Mróz - zachęcam do dodatkowego researchu w internecie. Autor przypomina o tym, co ważne, jakie wydarzenia wciąż powinny siedzieć w umyśle ludzi. 
Trochę się obawiałam, że Daria może za bardzo przypominać Chyłkę, ale okazało się, że niepotrzebnie. To sa całkowicie różne osoby, można wręcz powiedzieć, że przeciwieństwa. Daria w porównaniu do Joanny jest niezwykle delikatną osobą, ale gdy trzeba być nieco ostrzejszą, czego sytuacja czasami wymaga, pani marszałek świetnie sobie radzi. Wzbudziła moją wielką sympatię w odróżnieniu od głównego bohatera - Patryka Hauera, który wszędzie gdzie tylko mógł węszył, aby ugrać coś dla siebie. To głównie on knuł intrygi, pokazywał nieprawdziwy obraz siebie przed kamerami, szukał skandali na swoich przeciwników. Jest to na pewno bardzo ciekawy bohater pod względem charakteru oraz braku skrupułów, jednak sympatii nie wzbudza. Przynajmniej mojej. 

PODSUMOWUJĄC...

          
"Wotum nieufności" nie należy do najłatwiejszych lektur. Jest to niezwykle ambitna i przemyślana w każdym calu fabuła, to naprawdę wciągająca gra polityczna, której uczestnicy nie cofną się przed niczym, aby osiągnąć zamierzone cele. To książka, która pokazuje, że żądza władzy nie ma granic, a ofiar może być dużo. Czasem trzeba poświęcić swoją rodzinę lub zdrowie, aby osiągnąć sukces w polityce. Zdaje się, że nawet codzienne przebywanie w budynkach sejmowych może być dla niektórych uzależniające. A do leków poprawiających wizerunek jeszcze łatwiej się przywiązać. Zdecydowanie polecam pierwszy tom "W kręgach władzy" i nie potrafię powiedzieć, która książka Mroza jest dla mnie teraz najlepsza.

24 komentarze:

  1. Przepadam za takimi historiami. HoC przeczytałam ciągiem, wszystkie tomy, dlatego tej powieści nie mogę odmówić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam i mruga do mnie z półki. :D Poczekam chyba jeszcze trochę, zanim szał na tę książkę zmaleje, bo aktualnie widzę ją wszędzie. :P Mróz to dla mnie gwarancja dobrej lektury, mam nadzieję, że po tej książce nie zmienię zdania. :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytam i jakoś doczytać nie mogę. Nie znam się na polityce, a pierwszych 5/6 rozdziałów to dla mnie niezrozumiały, polityczny bełkot. Jednak jako fanka Mroza nie mogłabym nie znać tej historii, więc czytam, bo wiem, że dalej będzie tylko lepiej. A Patryk Hauer to bardzo ponętna postać, polubiłam go. :D

    Pozdrawiam cieplutko,
    Koneko z recenzje-koneko.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam książki autora w swojej bibliotece, lecz nie jestem przekonana do jego twórczości. Bardzo się ciesze, że Tobie powieść przypadła do gustu, lecz ja osobiście muszę podziękować.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli chodzi o książki Mroza to mam straszne zaległości.

    OdpowiedzUsuń
  6. Raczej staram się unikać książek z uwypuklonymi wątkami politycznymi, więc i za tę książkę podziękuję, ale za to poczytam inne książki autora. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam kilka książek z wątkiem politycznym i podobały mi się, więc ta pozycja jest obowiązkowa dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio zapoznałam się z twórczością pisarza i jestem pewna, że i po tą książkę sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Coś czuję, że serio muszę się z nią zapoznać!

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja ciągle tylko po lekturze dwóch tomów losów Chyłki, a tu ciągle wychodzą jakieś nowości autora! Będę musiała wreszcie nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  11. Może jutro zacznę ją czytać, ciekawe jak mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytając Twoją recenzję od razu skojarzył mi się serial House of Cards - skoro więc spodobała Ci się powieść, to i pierwszy sezon, który jest rewelacyjny, też Ci się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Kurcze, do tej pory nie przeczytałam żadnej z książek autora... Chyba czas nadrobić zaległości, prawda?

    Pozdrawiam
    Caroline Livre

    OdpowiedzUsuń
  14. Też zauważyłam, że pomiędzy fikcyjnymi wydarzeniami autor umieszcza wiele autentycznych wydarzeń ostatnich lat. Książkę przeczytałam z czystą przyjemnością. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Hmm... Nie czytałam jeszcze nic Mroza, ale obecnie tak bardzo traktowany jest jak bóstwo, że to zniechęca mnie bardziej niż sam gatunek jego książek.

    OdpowiedzUsuń
  16. Przygoda czytelnicza, która jeszcze przede mną, w końcu znajdę czas, aby się za nią zabrać. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ta polityka mnie przeraża, ale jako wierna fanka Mroza prędzej czy później na pewno przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  18. great post!!! have a good day!!!!👌👌👌💚💚💚

    OdpowiedzUsuń
  19. Skoro lektura wymagająca - nie czyta zmęczona po całym dniu? :)
    Lubię ambitne fabuły, zbyt nudne usypiają :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie mogę powiedzieć żebym nie była w temacie jeżeli chodzi o politykę ze względu na studia (chociaż od ich skończenia styczności z nią mam niewiele), ale mimo to jakoś akurat do tej książki autora mnie nie ciągnie. Chciałabym w tym roku wreszcie przekonać się czy to zamieszanie wokół Pana Mroza ma odzwierciedlenie w świetnie pisanych książkach, więc po jakąś powieść na pewno sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Pewnie też by się nie skusiła, ale Twoja recenzja i autorstwo Mroza bardzo zachęca mnie do lektury.

    OdpowiedzUsuń
  22. Sami byliśmy zaskoczeni faktem, że Remigiusz Mróz wziął na swój warsztat gatunek political fitcion. Ale jak widać po raz kolejny udowodnił, że to jest jednym z najlepszych polskich pisarzy współczesnych :) Świetna recenzja!

    OdpowiedzUsuń
  23. Właśnie trochę boję się tej książki ze względu na tematykę, ale to Mróz... Więc i tak spróbuję
    Swietna recenzja ;)

    Pozdrawiam
    toreador-nottoread.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Genialny pisarz. Niesamowicie pisze. Bardzo go lubię. Tego zdaje się nie czytałam a twoja recenzja zachęca do tego. Pozdrawiam

    http://kasinyswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...